EUSKARA FRANKOREN GARAIAN
Frankismoak, 1936ko uztailaren
18tik 1978ko
abenduaren
6raino iraun zuen. Haren helburuak hauek
ziren: Espainia osoa elkarturik egotea, katolizismoa
indartzea eta komunismoaren
ezabatzea. Ez zuen demokrazia aintzat hartzen; beraz, diktadura zen. Diktadura
guztietan bezala, pertsonen eskubideak eta askatasunak desagertu egin ziren;
dena debekatuta zegoen: manifestazio-eskubidea, adierazpen-askatasuna, biltzeko
eskubidea... Erregimenaren ekitaldiak izan ezik, beste guztiak galaraziak
ziren.
Euskal
Herrian, egoera larriagoa zen; eskubideak eta askatasunak erabiltzea ez ezik, euskaldunen
hizkuntza hitz egitea ere gaitzetsita zegoen.
Gizartearen leku publiko guztietan, bai eskoletan, bai elizetan…euskaldunek
ezin izaten zuten euskaraz hitz egin eta
egoera haren erruz euskaldunen altxorra desagertzeko zorian egon zen.
Frankori
euskara ez zitzaion gustatzen, baina bai Donostiara etortzea oporrak pasatzera
Aieteko Jauregian. Donostiarrek bazekiten Franko noiz etorriko zen, bi gauzarengatik:
heldu baino lehen susmagarriak kartzelatzen zituztelako eta Gipuzkoako Plazako
ahateak hartzen zituztelako Aieteko lorategietara eramateko.
Euskarari dagokionez,
eskoletan irakasgai guztiak gaztelaniaz ziren. Euskara debekatuta zegoen, bai
gelan, bai jolastokian; horregatik, irakasleek euskaraz hitz egiteagatik
zigorrak ipintzen zizkieten ikasleei. Esaterako, erregela batekin behatzetan
eta bizkarrean jotzen zituzten; halaber, gela batean giltzaperatuta uzten zituzten.
Beste zigor bat alanbrezko eraztuna zera: irakasleak ikasle bati hitz bat euskaraz entzuten
zionean, eraztuna ematen zion. Ostiralean eraztuna zeukan ikasleak txanpon bat
eraman behar zuen eskolara. Hori saihesteko ikasleek elkarri euskaraz hitz eginarazten
zioten, eraztuna batek besteari pasatzeko. Gainera, eskolan ez ezik, etxean ere
beste zigor bat jasotzen zuten: bazkaldu gabe geratu gaua arte, zaplaztekoren bat…
Herri
txikietan, oso arrunta zen semea Seminariora bidaltzea. Hona ere, euskara
debekatuta zegoen. Lazkaotar bat 1946an Seminariora joan omen zen. Lehen
egunean, apaizek etxera gutun bat bidaltzeko eskatu omen zioten; bukatu ondoren
gutuna zabalik utzi behar zuten apaizek gainbegiratzeko; apaiza konturatu
zenean berea euskaraz idatzita zegoela errieta egin zion, eta gaztelaniaz
idatzi behar izan zuen. Gainera, mutil euskaldunek azalpenak erdaraz izategatik
zailtasun asko aurkitzen zituzten ikasteko. Orduan, gaiak ez ulertzeagatik
askotan lehen kurtsoa errepikatzen zuten. Nola ez! Ez zekiten gaztelania-hitzik
eta horregatik urte bat gaztelania ikasteko behar zuten, eta hizkuntza menperatu
eta gero beste gai batzuekin jarraitzen zuten.
Halaber, baserrietan
familiek, oro har, euskaraz eta gaztelaniaz hitz egiten jarraitzen zuten, baina
inoiz ez zen hitz egiten gai batzuei buruz, Adibidez, diktaduraren inguruan,
eskubideei buruz… Gai hauek, helduen ustez politikakoak ziren eta beldurragatik
ez hitz egin nahiago zuten.
Diktaduraren
bukaeran, jendearen mobilizazioak gero eta
indar handiagoa zeukan. Adibidez, manifestazioak legez kanpo egon arren,
egin egiten ziren. Euskararekin gauza bera gertatu zen: euskaldunek euskara
mintzatu eta irakatsi nahi zuten, eta erdaldunek euskara ikasi. Haien eskubidea
zen eta bazen garaia eskubide hori erabiltzeko. Horrela, gurasoei esker sortu
ziren lehen ikastolak; gurasoek seme-alabek euskara jakitea eta euskaraz
ikastea nahi zuten. Esate baterako, Lazkaon, ikastola legezkoa izan zedin
apaizei laguntza eskatu zieten. Elizak apaizei baimena eman zien eta “escuela
parroquial” izenarekin hasi zen gaur egun San
Benito ikastola dena. Beste aldetik, Goierriko gazteria konturatu zen
euskara irakastea beharrezkoa zela eta Arabako eta Nafarroako herri batzuetara
( Legutiora, Lakuntzara…) maisu joaten ziren. Debekatuta zegoenez,
euskara-liburuaren azala ez zen liburuarena, beste liburu batena baizik,
poliziarekin topo egiten bazuten ez izateko zigortua. Beste herri batzuetan,
maisuak klaseak eman baino lehen, poliziari bere NAN eman behar zion eta
bukatutakoan itzultzen zioten.
Nahiz eta
euskara mantentzeko oztopoak izan, euskaldunek ez galtzea lortu zuten. Edozein
une euskal kultura bizitzeko ona zen eta horrela, euskarari indarra ematen
zioten. Adibidez, bi lazkaotar Madril ikustera joan ziren, besteak beste, el
Valle de los Caídos izeneko tokira. Han, elizan bi azpeitiar organo bat
konpontzen ikusi zuten, hizketan ari zirela guztiak euskaldunak zirela
konturatu ziren. Horrela, lazkaotar bat organoarekin euskal abestiak jotzen hasi
zen (Sabino Aranaren abestiren bat eta guzti). Hori egitea arriskutsua izan
arren, haiek bere aberria goraipatu zuten.
Era berean, hemengo
jendea Frantziara joatea nahiko arrunta zen. Muga pasatzeko 24 orduko baimena
eskatu behar zuten. Hemen debekatuta zeuden ekitaldiak han onartuta zeuden. Adibidez,
Donibane Garazin dantzari taldeak ateratzen ziren ikurrina eta guzti; Pantxoak
eta Peiok jaialdietan hemen debekatuta zeuden abestiak kantatzen zituzten;
ikurrinak eta egutegiak erosten zituzten baina itzultzean mugan galtzerdien eta
galtzontziloen artean ezkutatzen zituzten; iheslariak bisitatzera ere joaten
ziren.
Gizarte hori
gaztelaniarekin hain zorrotza zen, non gaztelania ez jakiteagatik batzuk
gutxiago sentitzen baitziren. Horregatik, hemengo baserritarrak Palentziara eta
Arabara gaztelania ikastera joaten ziren. Helduek bere gaztelania erakutsi nahi
zuten eta gaztelania hitz egiten saiatzen ziren laguntzarik gabe. Egoera bat,
esaterako, Bizkaiko Renfen gertatu zen: aita bat bere semearekin, gaztelania
zekienarekin, betebeharrak egitera joan zen. Semeak aitari esan zion euskaraz nahi
zuena esateko, berak gaztelera itzuliko zuela, baina aitak berak bakarrik
azalpenak eman nahi zituen, gaztelania zekiela erakusteko.
Aurreko
informazioa gure mintzalagunen bizipenak izan dira. Eskerrak eman nahi dizkiegu
parte hartzeagatik eta garai hartara gu eramateagatik.
SAN BENITO IKASTOLA
Lazkaoko Ikastola 1963an sortu zen. Goierri
osoan erdal eskolak besterik ez zeuden garai hartan, Jaxinto Setien eta Aitor
Muruamendiarazen ekimenez, gurasoak, andereñoak eta laguntzaileak bildu eta
abian ipini zuten ikastola. Hamabost ikasle zituen eskola hura San Migel
Ikastola izenarekin hasi zen Bordatxuri etxean..
Lehen ikastola hura bi andereñorekin jarri zen abian. Mari Ixabel Aldasoro eta Mari Karmen Eizagirre hain zuzen ere. Zailtasunak ez ziren falta Goierriko lehen ikastola hartan. Espazio falta nabarmena zen eta, horri aurre egiteko, fraideek, lekaimeek eta hainbat herritarrek utzitako lokalak erabili ziren. Irakasleen aldetik, euskaldun tituludunak aurkitzea oso zaila zen.. Hori zela eta, bederatzi hilabeteko praktikak egin behar izateaz gain, ikastaroak antolatzen ziren irakasleentzat. Bestetik, orduko egoera politikoan ikastola ez zen guztien gustukoa. Baina arazoak arazo, aurrera jo zuen.
Gaur egun, ikastola Eusko Jaurlaritzarekin hitzartutako ikastetxe bat da eta 850 ikasle ditu, baina Ikastolaren helburua 15 ikaslerekin hasi zen garai hartan zuen bera da: haurrak euskaraz heztea.
hola me llamo juanjo pero mis amigos me llaman ramon el de el jamon
ResponderEliminaraa y tambien aparte me hacen bullyng porque tengo dierna que es un problema muy grave que suele pasar a la edad de 12 años, los que tengo yo.
ResponderEliminarAhora hablando de esto, non lo he leido y me la suda.
Tambien soy pansexual, porque me gustan los panes tanto, que me los como con muchisimas ganas, y aveces ,me atraganto
me gusta mucho comer jamon ramon y tengo el mismo problema bueno dos dierna y no tengo padres
ResponderEliminarholaramon
ResponderEliminarcomo se llama tu putisima madre
ResponderEliminarque me la como
ResponderEliminar